• Barnehagelærarutdanninga. Meir samanheng, betre heilskap, klarare profesjonsretting ? 

      Sataøen, Svein Ole; Økland, Magli Sofie; Eide, Gro Merete; Møen, Inger-Lisa; Hernes, Leif; Foss, Vigdis; Fossøy, Ingrid; Fimreite, Hege; Alvestad, Marit; Jernes, Margrethe; Tungland, Inger; Espedal, Benny; Vatne, Bente; Nordvik, Grete; Økland, Magli Sofie; Ødegaard, Elin Eriksen; Skauge, Tom; Kvitastein, Olav A (Report, 2015)
    • Fra faglærer i et kunstfag til kunnskapsområdelærer i kunst, kultur og kreativitet - dialoger om endring 

      Eide, Gro Merete; Møen, Inger-Lisa; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2017)
      Barnehagelærerutdanningen fikk i 2013 ny rammeplan, hvor fagene drama, forming og musikk ble samlet i kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet. Denne artikkelen diskuterer hvordan faglærerne på 6 utdanningsinstitusjoner ...
    • LeiKre - ei kollektiv utforsking i leire 

      Eide, Gro Merete; Skarprud, Ingrid (HVL-notat;2023/11, Working paper, 2023)
      LeiKre stiller seg i ein kunstnarisk tradisjon med å utforske leira sin materialitet. I dette prosjektet ser vi på korleis barn sine prosessar kjem fram i det kollektive der ein har opne rammer og store mengder materialar ...
    • Utvidet virkelighet i bøker for barn – «Augmented Reality» og analoge bøker 

      Hoem, Jon Øivind; Eide, Gro Merete (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I denne artikkelen ser vi på bruk av utvidet virkelighet («Augmented Reality»/AR) i samspill med analoge bøker. Disse bøkene er produsert av barnehagelærerstudenter med målgruppe barn 2-5 år. Gjennom estetiske læringsprosesser ...